Direktlänk till inlägg 13 januari 2013
Ikväll har vi jobbat hårt här hemma. Jag försöker lära mig min nya telefon och laddar ner välbehövliga appar medan Jacob har koncentrerat sig både länge och väl på sin duplo - låda. Man brukar prata om att små barn inte orkar fokusera långa stunder i taget. Not true! Ett barn som samspelar och lär sig av att undersöka ett material kan fångas av detta en otroligt lång stund. Har för mig att jag läste en artikel i Förskoletidningen där man delade in barns sätt att lära i två grupper. Det ena var imitation där barnet ser och härmar, det andra var improvisation där barnet undersöker och utvecklar sitt kunnande. Det sistnämnda
är detsamma som att barnet samspelar med materialet, något som understryks i nyare litteratur och ofta är i fokus vid pedagogisk dokumentation.
När vi ändå är inne på ämnet så hade jag tänkt mig en timmes planering på eftermiddagen. Det slutade med att jag satt i två och en halv timme. ..men sen var det minsann klart! Lite nöjd med mig själv :)
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 | 4 |
5 | 6 | ||||
7 |
8 | 9 |
10 |
11 |
12 |
13 | |||
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
|||
21 | 22 |
23 |
24 | 25 |
26 | 27 |
|||
28 |
29 |
30 | 31 | ||||||
|